Cyklistické tretry SIDI
Cyklistické tretry
To, že vďaka cyklistickým tretrám viete zvýšiť efektivitu vašej jazdy, je známe. Cyklistické tretry zvýšia vaše pohodlie, zvládnete prejsť väčšiu vzdialenosť, pričom vynaložíte menej sily. Ak raz vyskúšate jazdu na bicykli s tretrami, stanú sa vašimi dobrými spoločníkmi pri každom výjazde. No určite sa pýtate, čo zohľadniť pri výbere cyklistických tretier a ako si vybrať správne? Na trhu je veľké množstvo značiek, ktoré ponúkajú rôzne druhy tretier a my vám v nasledujúcom texte prezradíme, na čo sa pri výbere pozerať.V prvom rade si vyberajte tretry tak, aby vyhovovali vášmu štýlu cyklistiky. Najznámejšie sú tri kategórie: cestné tretry, MTB tretry a triatlonové tretry.
Upevnenie cyklistických tretier
Cyklistické tretry sa upevňujú do nášľapných pedálov pomocou zámkov (kufrov). Tie sú namontované do otvorov v podrážke tretier. Tento systém vám zaručí lepšie rozloženie sily, stabilitu a koniec koncov aj menšiu pravdepodobnosť úrazu.
Na trhu je dostupných viac systémov upevnenia, preto zámky (kufre) nájdete vždy v balení spolu s pedálmi a nie tretrami. Najvhodnejšie je, ak si kúpite najskôr cyklistické tretry, a potom k nim doplníte vhodné pedále a zámky.
Tuhosť podrážky
Správny výber podrážky patrí medzi najkľúčovejší faktor, ktorý treba zohľadniť pri výbere cyklistických tretier. Čím je podrážka tuhšia, tým sa lepšie sila šliapnutia prenesie na pedál.
Vo všeobecnosti platí, že cestné tretry majú tuhšiu podrážku a ťažšie sa v nich chodí. Tuhosť podrážky udáva tzv. index tuhosti. Čím je index vyšší, tým je podrážka tuhšia a tým výkonnejšie tretry budú. U závodných modelov tretier môže index dosahovať až hodnotu 13 (častokrát v prípade karbónových podrážok), u športových modeloch je hodnota okolo 8 až 10.
Veľmi tuhá je práve spomínaná karbónová podrážka, pri ktorej je prenos sily do pedálov najefektívnejší. Síce je ľahká, ale veľmi nepohodlná na chôdzu. Využíva sa najmä v prípade cestných tretier.
Opakom sú hobby tretry, ktoré majú mäkkú a komfortnú podrážku prispôsobenú aj na chôdzu. V tomto prípade prenos sily nie je až tak efektívny.
Zapínanie tretier
Okrem výberu vhodnej podrážky je u tretier dôležité aj ich zapínanie. Práve stabilitu a lepšiu efektivitu dosiahnete dotiahnutím tretry nohu. Najpoužívanejšími typmi zapínania sú šnúrky, suchý zips, pracky alebo upínacie koliesko.
Medzi lacné a jednoduché zapínanie patria šnúrky, ktoré však neviete počas jazdy prispôsobovať a taktiež nie sú veľmi vhodné do blata či daždivého počasia. Medzi ľahko nastaviteľné a obľúbené patrí zapínanie na suchý zips. Na druhej strane, v prípade nepriaznivého počasia sa suchý zips ľahko zašpiní a potom nedrží tak pevne. Suché zipsy môžu byť doplnené ešte prackami, ktoré topánku lepšie zafixujú. Pracky sa tiež ľahko umývajú od blata či iných nečistôt. Šnúrky či suché zipsy sú najpraktickejšie pri rekreačnej alebo detskej cyklistickej obuvi.
Veľmi obľúbeným, ale zároveň aj najdrahším spôsobom zapínania je upínacie koliesko. Otáčaním kolieska sa navíja oceľové lanko a tým priťahujete alebo uvoľňujete tretru podľa potreby. Vďaka tomu tretru obujete a upnete intuitívne a rýchlo bez ohľadu na podmienky. Najčastejšie sa môžete stretnúť s otočným systémom BOA®.
Na trhu viete nájsť samozrejme aj kombináciu rôznych spôsobov zapínania tretier (otočný systém s plastovým remienkom, suché zipsy s otočným remienkom a pod.)
Veľkosť cyklistických tretier
Keďže v cyklistických tretrách primárne jazdíte na bicykli je dôležité, aby ste k tomu prispôsobili aj výber veľkosti. Okrem dĺžky chodidla je dôležité zohľadniť aj šírku chodidla. Nevyberajte si tretry príliš tesné, keďže pri šliapaní sa noha prekrvuje a môže sa o niečo zväčšiť. Vnútorná podrážka by mala byť približne o 0,5 cm väčšia ako je dĺžka vášho chodidla. Nemala by presiahnuť 1 cm, aby bol zabezpečený čo najefektívnejší prenos sily bez toho, aby sa tretra vyzúvala a noha niekde odierala.
Ideálne je ak si tretru pred kúpou vyskúšate, aby bolo chodidlo v pohodlí na dĺžku aj na šírku.
Aké sú hlavné charakteristiky jednotlivých typov tretier?
Cestné tretry
Cestné tretry majú hladkú a tuhú podrážku a sú určené predovšetkým na bicyklovanie. Zvládnu krátku, nevyhnutnú chôdzu, ale inak je v nich chodenie nepohodlné. Na druhej strane vďaka tomu, že je podrážka tuhá, zaručí efektívnejšie rozloženie síl počas jazdy. Čím je podrážka pevnejšia, tým je lepší prenos na pedále. Stretnúť sa môžete s plastovou podrážkou, kompozitnou alebo u vyššej rady s podrážkou z karbónu. Karbónová podrážka je veľmi tuhá, ľahká a zároveň odolná.
Cyklistické tretry by mali byť maximálne priedušné. Množstvo a veľkosť vetracích otvorov závisí od toho, či sa jedná o zimné, letné či prechodné tretry. Zimné tretry majú vrchnú vrstvu, ktorá je vyrobená z nepremokavého materiálu s vodoodolnou a vetruodolnou membránou a podlepenými švami.
Naopak, vysoko priedušné tretry majú väčšie otvory a zvršok zo sieťoviny, čo zaručí vysokú priedušnosť a pohodlie v letnom období. Viete si vybrať aj univerzálne tretry vhodné po celý rok, ktoré stačí počas zimného obdobia doplniť o návleky na tretry.
Cestné tretry sú kompatibilné najmä s klip systémami Look a SPD-SL. Pri kúpe sa určite uistite, či sú kompatibilné s vašimi pedálmi.
MTB tretry
MTB tretry slúžia predovšetkým na horskú cyklistiku, od cestných sa líšia nielen vzhľadom, ale aj funkčnosťou. Majú hrubšiu protišmykovú podrážku a spevnenú pätu a špičku pre prípad nárazu do koreňov stromov, či konárov. Podrážka je o niečo poddajnejšia ako pri cestných tretrách, aby ste dokázali zdolať úseky, kde je potrebné bicykel tlačiť.
MTB tretry sú vyrobené väčšinou z tvrdých a vodoodolných materiálov ako Gore-Tex či Michelin. Ľahko sa upínajú na pedále a sú navrhnuté tak, aby zvládli blato a nečistoty v teréne. Taktiež môžu ponúkať možnosť nasadenia štupľov (kolíkov), ktoré slúžia proti pošmyknutiu v náročnom teréne.
Kompatibilné sú najčastejšie s upínacím systémom pedálov SPD. Hlavnou výhodou SPD je, že dochádza k efektívnejšiemu prenosu energie z nôh do pedálov. Pri nečakanej prekážke v lese viete chodidlo rýchlo vycvaknúť otočením päty smerom do bicykla. Prekážky viete aj bezpečne preskočiť, keďže môžete bicykel kontrolovať oboma rukami a aj nohami vďaka systému SPD.
Triatlonové tretry
Triatlon je športová disciplína, ktorá si vyžaduje špeciálne cyklistické tretry určené na triatlon. V prípade cyklistických triatlonových tretier je dôležité, aby sa ľahko odnímali, obúvali a vyzúvali. Keďže rýchlosť obúvania a vyzúvanie je pri triatlone taktiež častokrát kľúčová, zabezpečí ju systém zapínania na suchý zips. Výhodou je ak majú tretry aj pútko na päte pre jednoduchšie a rýchlejšie natiahnutie tretry na nohu. Ideálne je ak majú triatlonové tretry mäkšiu podšívku, aby ste ich mohli nosiť aj bez ponožiek.
Ďalšou dôležitou vlastnosťou tretier na triatlon je priedušnosť. Triatlonová obuv musí byť silne vetraná, aby noha po plávaní čo najrýchlejšie vyschla. Častokrát je podrážka tretier vybavená ventilačným systémom, ktorý zabezpečuje optimálnu cirkuláciu vzduchu vo vnútri topánky. Ani pri triatlonových tretrách netreba zabúdať, že musia byť kompatibilné s pedálovým systémom.
Na čo si dať pozor pri výbere cyklistických tretier
Pri výbere tretier je v prvom rade dôležité, aby boli kompatibilné s vašim pedálovým systémom. Ak sa chystáte kúpiť svoje prvé cyklistické tretry, najskôr si kúpte tretry a až potom k nim doplňte vhodné pedále a zámky (kufre).
Taktiež je potrebné zvoliť vhodný typ tretier podľa vášho štýlu cyklisticky. Či ide o cestnú cyklistiku, MTB, či triatlon. Každý štýl potrebuje cyklistickú obuv s inými špecifikami.
Pri výbere zohľadnite aj tuhosť podrážky. Čím je podrážka tuhšia, tým sa lepšie prenesie sila zo šliapania na pedál. Tie najtuhšie podrážky nájdete najmä u závodných modeloch.
Môžete si vybrať cyklistické tretry s rôznym spôsobom zapínania. Dôležitý je výber vhodnej veľkosti, pretože iba keď tretry perfektne sadnú, docielite ten najefektívnejší prenos sily do pedálov. V prípade cyklistickej obuvi je najlepšie ak si ju vyskúšate, aby vám sadla nie len na dĺžku, ale aj šírku chodidla.